Vyjímatelná FV elektrárna na železniční trati
Švýcarský start-up Sunways plánuje postavit pilotní FV systém o výkonu 18 kW mezi stojany 100metrového lineárního úseku železniční trati ve švýcarském kantonu Neuchâtel. Švýcarský federální úřad pro dopravu (FOT) udělil povolení k umístění první vyjímatelné
Švýcarský start-up Sunways plánuje postavit pilotní FV systém o výkonu 18 kW mezi stojany 100metrového lineárního úseku železniční trati ve švýcarském kantonu Neuchâtel.
Švýcarský federální úřad pro dopravu (FOT) udělil povolení k umístění první vyjímatelné solární elektrárny v zemi na železniční trati.
Projekt vyvíjí švýcarský start-up Sunways. Ten plánuje zahájit nasazení systému v příštím roce na 100metrovém lineárním úseku železnice 221 provozovaném transN, společností veřejné dopravy kantonu Neuchâtel.
Pilotní systém se má opírat o 48 panelů, každý o výkonu 380 W. A jejich kombinovaná kapacita se má pohybovat na 18 kW. Projekt se má postavit za cenu 16 mil. Kč a má dodávat energii do místní sítě.
Místní dodavatel elektřiny Viteos a DG-Rail, společnost specializující se na železniční elektroinstalace, budou se Sunways partnerem při výstavbě projektu.
V létě 2023 Spolkový úřad pro dopravu nejprve žádost zamítl jako preventivní opatření. A to proto, protože neměl k navrhované technologii žádné technické reference.
Švýcarsko povoluje vyjímatelnou FV elektrárnu na železniční trati
Společnost Sunways s podporou průmyslových partnerů vyzvala dva profesory mechaniky z Haute Ecole d'Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud (HEIG-VD), aby provedli nezávislé posouzení speciálně navržených prototypů. Poté společnost Geste Engineering, švýcarský specialista na rozsáhlé projekty železničního inženýrství, provedla technickou a bezpečnostní analýzu. Jeho cílem bylo prokázat, že systém je dokonale kompatibilní s bezpečnostními kritérii FOT. A to proto, protože pilotní zařízení bude fungovat na železniční trati otevřené pro železniční provoz.
„Jak narůstají kontroverze kolem instalace solárních elektráren v Alpách, technologie Sunways by mohla poskytnout relevantní odpověď a nezbytné zvýšení výroby elektřiny na solární energii,“ uvedla společnost. ,,Vskutku využívá nevyužitý prostor. A to aniž by narušil vlakovou dopravu nebo údržbu a kontrolní práce na kolejích."
Společnost vysvětlila, že solární moduly lze instalovat ručně nebo mechanicky pomocí železničního stroje speciálně navrženého společností Scheuchzer SA, odborníkem na údržbu železnic, který uvedl, že dokáže nainstalovat až 1 000 m2 solárních panelů denně. Solární elektrárna je navíc vyjímatelná. A lze ji vyjmout, aby se mohla provádět údržba.
Oprávnění vydané OFT podléhá několika technickým podmínkám. A to včetně těch, které se týkají série dodatečných testů a měření, které se mají provést během provozu pilotního projektu. Očekává se, že to zajistí, že nedojde k žádným škodlivým dopadům na železniční infrastrukturu.
Podobně se mají provést testy demontáže a instalace, aby se prokázalo, že pilotní instalace Sunways se jeví dokonale přizpůsobena omezením souvisejícím s údržbovými pracemi a provozem linky. Tyto testy se mají provádět pod dohledem společnosti RM voie ferrée, která se specializuje na kontroly a bezpečnost železnic.
Zdroj: pv-magazine, Vapol