Panoramatické FV střešní okno pro osobní vozidla
Belgická automobilová společnost uvedla, že systém může integrovat solární články TOPCon, HJT nebo xBC. Jednotka VIPV má konstrukci sklo-sklo a nepotřebuje roletový systém. Na konferenci a výstavě PV in Motion ve Švýcarsku začátkem března představil
Belgická automobilová společnost uvedla, že systém může integrovat solární články TOPCon, HJT nebo xBC. Jednotka VIPV má konstrukci sklo-sklo a nepotřebuje roletový systém.
Na konferenci a výstavě PV in Motion ve Švýcarsku začátkem března představil Loic Tous, vedoucí projektu střešních fotovoltaických panelů v belgické AGC Automotive Europe, panoramatické fotovoltaické (VIPV) střešní okno AGC pro osobní vozidla, sedany a sportovní užitkové vozy nebo minivany, s výkony od 170 W do 380 W, v závislosti na užitné ploše pro FV.
AGC nabízí výběr vysoce účinných konstrukcí článků s účinností vyšší než 25 %, podle Touse. Systém může integrovat buď monokrystalický křemíkový tunel pasivovaný (TOPCon) nebo heteropřechodové (HJT) solární články typu n.
Konstrukce sklo-sklo jednotky VIPV
Další možností jsou solární články typu n back contact (xBC). „Nabízejí prémiovější celočerný estetický vzhled a zvýšenou odolnost. V konečném důsledku volba doporučená společností AGC pro konkrétní program vozidel závisí na požadavcích výrobce automobilů. A to jak z hlediska nákladů, estetiky tak i životnosti,“ řekl Tous.
Způsob využití energie střešního okna ve vozidle definují zákazníci AGC. „Záleží na elektrické architektuře zvolené výrobcem automobilu, protože existují různé strategie pro maximalizaci celkové účinnosti systému. Obecně platí, že elektřina generovaná střešním oknem během jízdy se používá pro vlastní spotřebu k napájení věcí, jako je topení-ventilace-klimatizace, displeje a audio systémy. Zatímco elektřina generovaná při parkování se používá k dobíjení buď vysokého napětí nebo nízkonapěťovou baterii,“ vysvětlil Tous.
Jednotka VIPV má konstrukci sklo-sklo a nepotřebuje roletový systém. Což ušetří až 5 kg hmotnosti a zvětší světlou výšku až o 30 mm. Může být namontován přímo na montážní linky vozidel. Načasování sériové výroby není podle Touse zveřejněno kvůli dohodám o mlčenlivosti zákazníků.
Volitelný je skleněný povlak s nízkou emisivitou. „Umožňuje verzi VIPV mít stejnou úroveň pohodlí v létě i v zimě jako model s tepelně komfortní panoramatickou střechou společnosti AGC bez FV. Což je produkt, který byl integrován do nového osobního vozu uvedeného na trh v roce 2023,“ řekl Tous.
Tepelně komfortní střecha společnosti AGC bez FV
V komentáři k praktikám udržitelnosti Tous řekl: „Abychom zlepšili uhlíkovou stopu panoramatických solárních střech AGC, minimalizujeme počet přepravních operací a získáváme všechny klíčové materiály, jako je polysilikon, FV desky a články, mezivrstvy, FV pásky nebo dráty, přípojnice a konektory, pokud možno lokálně. Proto AGC silně podporuje zřízení místních dodavatelských řetězců pro skleněné a fotovoltaické komponenty na všech hlavních trzích: v Evropě, Severní Americe a Asii.“
AGC Automotive Europe je dodavatelem skel a komponentů pro automobilový průmysl. Jde o evropskou automobilovou pobočku výrobce skel AGC, která je zase součástí tokijské společnosti AGC dodavatele chemikálií, skla, materiálů a komponentů.
Zdroj: pv-magazine, Vapol