Náklady na přepravu se blíží nákladům na FV mouly
Náklady na přepravu klesly již 39. týden v řadě a představují zhruba 4 % nákladů na solární moduly. To je téměř na úrovni před pandemií. Poradce v oblasti fotovoltaiky Asier Ukar časopisu pv řekl, že
Náklady na přepravu klesly již 39. týden v řadě a představují zhruba 4 % nákladů na solární moduly. To je téměř na úrovni před pandemií. Poradce v oblasti fotovoltaiky Asier Ukar časopisu pv řekl, že tento trend by mohl v krátkodobém horizontu pravděpodobně pokračovat.
Náklady na přepravu
Podle britské poradenské společnosti Drewry, která se zabývá námořní dopravou, náklady na nákladní dopravu v posledních měsících výrazně klesly. Nyní se blíží úrovni před pandemií koronaviru.
Světový kontejnerový index (WCI) této společnosti ukazuje, že náklady na přepravu klesly tento týden o 7 %, což je 39. týden poklesu v řadě. Je to dokonce o 74 % méně oproti stejnému týdnu v roce 2021.
"Nejnovější složený index Drewry WCI ve výši 2 404 dolarů (56 500 korun) za 12m kontejner je nyní 77 % pod maximem 10 377 dolarů (243 tis. korun) dosaženým v září 2021," uvedla poradenská společnost. "Je tedy o 36 % nižší než pětiletý průměr 3 768 dolarů (88 500 korun). To naznačuje návrat k normálnějším cenám. Nicméně zůstává o 82 % vyšší než průměrné sazby roku 2019 (před pandemií) ve výši 1 420 dolarů (33 300 korun)."
Asier Ukar, výkonný ředitel společnosti PI Berlin S.L., řekl časopisu pv, že náklady na kontejnerovou přepravu se před pandemií pohybovaly mezi 1 500 a 2 000 dolary. "Na vrcholu pandemie a po ní dosáhly hodnoty až 20 000 dolarů," řekl.
Růst cen v nedohlednu
Poznamenal, že náklady na přepravu v současné době představují asi 4 % celkových nákladů na solární modul. V srpnu 2021 stály panely přibližně 0,27 USD/W a jejich podíl na ceně modulů FOB (free-on-board) činil přibližně 20 %.
"Přepravní náklady nyní činí asi 3 500 dolarů (82 tis. korun). To znamená víceméně kolem 0,01 USD/W pro kontejner se 620 moduly, z nichž každý má kapacitu 400 W," uvedl Ukar. "Kvůli krizi Covid-19 se většina přístavů v Evropské unii a Spojených státech přeplnila a kontejnery nedorazily do přístavu včas. To následně vedlo ke snížení množství a následnému zvýšení cen."
Dodal také, že v krátkodobém horizontu vůbec neočekává růst přepravních nákladů.
Zdroje: pv-magazine, Top-Vozíky