Fraunhofer ISE integruje články do kapoty auta
Německý Fraunhoferův institut pro solární energii (ISE) má pokročilou technologii FV (VIPV) integrovanou tak do vozidla instalací solárních článků přímo na standardní plechovou kapotu auta. Výzkumníci umístili prototypové pole o výkonu 115 W na kapotu Volkswagenu
Německý Fraunhoferův institut pro solární energii (ISE) má pokročilou technologii FV (VIPV) integrovanou tak do vozidla instalací solárních článků přímo na standardní plechovou kapotu auta. Výzkumníci umístili prototypové pole o výkonu 115 W na kapotu Volkswagenu se specializovaným procesem laminace.
Fraunhofer ISE integruje solární články do kapot automobilů jako dodatečné řešení pro použití fotovoltaických zařízení ve vozidlech a nebo elektrických vozidlech.
Výzkumníci uvedli, že jde o první pokus o použití standardní plechové kapoty běžného osobního automobilu jako plochy pro solární zařízení. A vysvětlili tak, že všechny předchozí technologie VIPV se nasadily na střechy nebo boky automobilů.
Tým vyvinul inaugurační prototyp systému na vozidle Volkswagen. 115 W solární pole obsahuje solární články PERC. Tato technologie se vybrala po vyhodnocení dalších možností, jako např. interdigitated back-contact (IBC) a solární články TOPCon.
,,V zásadě lze ale použít jakoukoli technologii solárních článků," uvedl
Vědci sestavili fotovoltaický systém pomocí procesu laminace, který tak údajně minimalizuje vzduchové kapsy mezi články. Řekli, že to zabraňuje zvrásnění modulu fólie způsobenému zakřiveným povrchem kapoty.
Německý Fraunhofer ISE integruje solární články
Systém také obarvili vlastní technologií MorphoColor společnosti Fraunhofer ISE, která byla původně vytvořena pro aplikace integrovaného fotovoltaického systému budov (BIPV). Tato technika umožňuje výrobu solárních modulů s homogenními povrchy a taky různými barvami. Ty lze „téměř neviditelně“ integrovat na fasády nebo střechy.
„Tím jsme již dosáhli velmi dobré estetiky,“ řekl výzkumník Martin Heinrich. „V současné době pracujeme na dalším vylepšení vzhledu povrchu. Za tímto účelem aktivně vyhledáváme projektové partnery, kteří mají zájem o společný rozvoj.“
Výzkumná skupina v současné době testuje různé prototypy v laboratoři a věří, že její proces laminace a technologie MorphoColor by mohly být aplikovány na jiné povrchy automobilů, např. včetně střechy. V minulém výzkumu společnost Fraunhofer ISE také testovala vysokonapěťové solární moduly vyvinuté ve spolupráci s průmyslovými klienty pro těžká nákladní vozidla.
Zdroj: pv-magazine, TowPoint