Sonnenwagen Aachen skončil druhý a třetí v solárním závodě

Sonnenwagen Aachen, studentský tým z RWTH Aachen University v Německu, si zajistil druhé a třetí místo na iLumen European Solar Challenge 2024. A dělil se tak o pódium s belgickým týmem KU Leuven, který obsadil

Sonnenwagen Aachen, studentský tým z RWTH Aachen University v Německu, si zajistil druhé a třetí místo na iLumen European Solar Challenge 2024. A dělil se tak o pódium s belgickým týmem KU Leuven, který obsadil první místo.

Tým solárních vozů Sonnenwagen Aachen z Německa vyhrál dvě ze tří nejlepších míst na iLumen European Solar Challenge 2024 v Belgii v září. Jeho solární vůz Covestro Photon skončil na druhém místě a jeho novější vůz, Covestro Adelie, na třetím. Belgický KU Leuven Innoptus Solar Team, který také vyhrál v roce 2023 Bridgestone World Solar Challenge v Austrálii, obsadil první místo.

iLumen European Solar Challenge je 24hodinový vytrvalostní závod. Ten se koná v Belgii každé dva roky na bývalé závodní dráze Formule 1. Otevřel se studentským týmům z Evropy i mimo ni. Ve všech třídách bylo letos 18 soutěžících.

Studentský tým Sonnewagen měl dvě vozidla třídy challenger. Jde o jednomístné elektromobily, které neváží více než 170 kg. Covestro Photon ve tvaru katamaránu dokončil 317 kol a Covestro Adelie ve tvaru kulky 307.

Konstrukční omezení jsou hmotnost, aerodynamika a výkon, které ovlivňují každé rozhodnutí od tvaru pláště až po solární panely, baterii, měnič a materiály, podle manažera týmu a studentky strojního inženýrství RWTH Aachen University Leonie Brandt, která byla poslední tři roky zapojený do solárních automobilových závodů.

Jednomístné elektromobily nevážící více než 170 kg

Vozy se vybavily zadními kontaktními solárními články Maxeon Sunpower. Novější vůz, Coverstro Adelie, měl 567 polovičních článků pokrývajících 96 % dostupné plochy.

Sonnenwagen Aachen skončil druhý a třetí v solárním závodě
Tým solárních vozů Sonnenwagen Aachen

,,Vybrali jsme poloviční buňky. A to zejména proto, protože nám to umožňuje optimalizovat dostupný prostor, vyrovnat se se zakřivením a vyhnout se ztrátám způsobeným stínováním," řekl Brandt.

Baterie o kapacitě 6 kWh obsahuje moduly a systémy navržené na míru tak, aby se pohodlně vešly do skořepiny jednomístného auta. Zatímco články jsou volně dostupné. Invertor a technologie sledování bodu maximálního výkonu (MPPT) pocházejí od komerčních dodavatelů. Brandt poznamenal, že 6 kWh baterie používaná s běžným elektromotorem vozidla by poskytla dojezd 60 km. Zatímco jejich nastavení pro jednomístné vozy nabízí dojezd 600 km.

Mezi komponenty patří ovladač motoru Tritium WaveSculptor22 od australského Prohelion a MPPTs holandského specialisty Elmar Solar. „V příštím vydání vyvineme náš vlastní střídač,“ řekl Brandt.

Tým nyní pracuje na svém vstupu do Bridgestone World Solar Challenge příští rok. Proto, aby splnil nové požadavky závodu. ,,Existují nová pravidla a směrnice pro mnohem větší solární pole," vysvětlil Brandt.