Postupy O&M pro zlepšení účinnosti solárních zařízení
Lidé, zařízení, konstrukce, strategie O&M a technologie, ale i osvědčené postupy mohou optimalizovat výkon. Jak solární průmysl dospívá, tlak na vlastníky aktiv, aby poskytovali vyšší výnosy, stále roste. Není překvapením, že se zvyšuje i poptávka po
Lidé, zařízení, konstrukce, strategie O&M a technologie, ale i osvědčené postupy mohou optimalizovat výkon.
Jak solární průmysl dospívá, tlak na vlastníky aktiv, aby poskytovali vyšší výnosy, stále roste. Není překvapením, že se zvyšuje i poptávka po zlepšení efektivity provozu a údržby (O&M). Což je jediná největší složka rozpočtu solárních zařízení po výstavbě.
Ať už vlastník aktiv provádí O&M in-house, outsourcing u třetí strany nebo využívá hybridní kombinaci obou, strategická chytrost O&M může podstatně zvýšit efektivitu. Čtyři strategie, které je třeba zvážit, jsou lidé, vybavení, konstrukce a technologie.
Přístup k lidem
Najímání a udržení kompetentních lidí je jednou z největších hrozeb, které by mohly bránit globálnímu přechodu na čistou energii. V roce 2022 uvedlo 44 % zaměstnavatelů v solárním průmyslu, že je „velmi obtížné“ najít kvalifikované uchazeče. To je nejvyšší procento, jaké kdy bylo zaznamenáno v národním sčítání solárních pracovních míst v rámci americké Mezistátní rady pro obnovitelné zdroje energie (IREC). K nebezpečí přispívá konkurence, malý počet uchazečů a nedostatek školení a technických dovedností.
S 16 585 hlášenými solárními operacemi a údržbářskými pracemi ve Spojených státech je to těžká výzva. Ta nejvíce dopadá na vlastníky aktiv, kteří technicky nejsou v „podnikání s lidmi“. Ale poskytovatelé služeb O&M jsou – zejména velcí národní hráči.
Je to komplikované. Zabřednutí do každodenního najímání, školení a řízení talentů může být pro vlastníky aktiv riskantní rozptýlení. A to proto, protože se soustředí na jejich prioritu číslo jedna: výkon a produkci solárních aktiv. Je to obzvláště náročné, když se aktivum nachází ve vzdálených nebo méně žádoucích lokalitách. Zajištění preventivní a nápravné údržby je však pro výkonnost majetku zásadní. A to vyžaduje vysoce vyškolené lidi s vynikajícími technickými a bezpečnostními dovednostmi.
Jedním z řešení pro vlastníky aktiv je vystoupit z podnikání s lidmi a místo toho využít zdroje, jejichž předmětem podnikání jsou lidé: poskytovatelé služeb O&M třetích stran. V případě personálních problémů mají poskytovatelé služeb s národní přítomností možnost získat správné zdroje, aby uspokojili okamžité potřeby. A pokud jde o vzdálená aktiva, mohou již v oblasti obsluhovat hustotu. Což znamená, že již mohou mít v blízkosti jiná aktiva, která provozují a udržují.
Outsourcing
Outsourcing na kvalifikovaného partnera také zmírňuje bolesti hlavy vlastníka aktiv s rozvojem pracovních sil. Stát se mistrem solárního pole trvá roky a s rozšiřováním nových technologií se křivka učení nikdy nezastaví. I když inhouse solární instalátoři mohou nasbírat letité zkušenosti se stavebními projekty, není pravděpodobné, že si rozvinou všechny dovednosti potřebné k tomu, aby se stali terénním technikem, ani nevyšplhají po kariérním žebříčku společnosti a přesunou se do kritických rolí projektového managementu. Vlastníci aktiv poskytují omezené příležitosti terénním technikům, kteří vyžadují speciální elektromechanické školení nebo mentoring.
Alternativně se poskytovatelé služeb O&M zabývají rozšiřováním talentů ve velkém. Větší národní firmy investovaly značné prostředky do infrastruktury pro rozvoj pracovních sil. A to od průlomu na mnohomilionovém školicím zařízení pro obnovitelné zdroje energie až po mobilní univerzitu. Ta zavede školení přímo na pracoviště.
Zajištění, že technici absolvují zásadní bezpečnostní školení, certifikace a recertifikace potřebné pro splnění požadavků OSHA, je také přímo v kormidelně poskytovatele služeb.
Postup a strategie vybavení
Problémy solárního dodavatelského řetězce jsou od pandemie realitou nového světa. I když se dostupnost týká snadnosti, správa inventáře panelů, střídačů a dalšího vybavení pro splnění požadavků na preventivní a nouzovou údržbu na různých místech je velkou výzvou. Zejména pro vlastníky velkých portfolií aktiv.
Deset různých projektů by mohlo vyžadovat udržování zásob od 20 různých dodavatelů panelů a měničů – není divu, protože projekty byly pravděpodobně postaveny různými poskytovateli služeb v oblasti inženýrství, nákupu a výstavby (EPC), kteří odebírali díly od těch, kteří byli v té době k dispozici. Naneštěstí pro vlastníka majetku to má dohromady 100 různých typů dílů – nebo více než 200 náhradních dílů, aby byla zajištěna rychlá výměna a zabránilo se obávaným a nákladným prostojům. To je velká výzva pro vlastníky aktiv, kteří udržují své vlastní zásoby náhradních dílů. I když zadali externímu dodavateli náhradních dílů, museli by čelit nelehkému úkolu uzavřít smlouvu na každý projekt zvlášť.
Strategie O&M
Jak solární průmysl dospívá, prozíraví vlastníci aktiv zohledňují potřeby svých zařízení do své strategie O&M. Standardizují požadavky na nové projekty. Při výměně opotřebovaných panelů a invertorů smluvně vyžadují, aby EPC pocházely z krátkého seznamu preferovaných výrobců a OEM. Využitím podobného vybavení na více projektech mohou vlastníci aktiv alokovat kapitál na hromadné nákupy menšího počtu typů panelů a střídačů, aby se zmírnily problémy s náhradními díly a zásobami. Nebo, pokud outsourcují inventarizaci náhradních dílů poskytovateli O&M třetí strany, mohou uzavřít hlavní servisní smlouvu. Ta pokryje všechny projekty a podstatně sníží čas a úsilí spojené s vyjednáváním smlouvy.
Tento strategický postup nejenom snižuje problémy se skladovými zásobami náhradních dílů, ale umožňuje vlastníkům aktiv proaktivně zajistit, aby se jejich projekty stavěly s komponenty nejvyšší kvality, a hromadně optimalizovat ceny nákupu. Potřeby školení se také snižují, protože technici obsluhují méně typů zařízení. Menší variabilita vybavení má také za následek rychlejší přenos znalostí a rychlejší nasazení techniků z jednoho projektu do druhého za účelem opravné údržby nebo nějakého nepředvídaného katastrofického problému.
Stavební plány
Postup výběru EPC je jednou z oblastí, kde platí staré pořekadlo „vyberte dva: rychle, levně nebo vysoce kvalitní“, zejména z pohledu O&M. Rychlé a levné mají potenciál vést k dlouhodobým problémům, které narušují výkonnost a produktivitu aktiva, nemluvě o katastrofických selháních.
Vyberte si EPC s pověstí a historií poskytování kvalitních projektů včas a v rámci rozpočtu. Před uzavřením smlouvy o EPC se ujistěte, že máte 100 % kompletní návrh webu. Nenechávejte poslední detaily náhodě – tam se instalují panely, kde se odehrává elektroinstalace a kabeláž a kde začíná mnohá noční můra O&M.
To proto, že některá EPC běžně zaměstnávají hrstku zkušených interních profesionálů a outsourcují spoustu práce na instalaci panelů a kabeláže. Pokud jde o práci, ujistěte se, že EPC nevybírá levně nad kvalitou.
Technický výhled O&M
Sledování a postup stavu je životně důležitý úkol O&M, který vyžaduje prosévání a analýzu značného množství dat – od výpadků napájení po identifikaci vadných modulů, výpočet účinnosti modulů a soulad se standardy sítě – k zajištění optimálního výkonu fotovoltaického systému.
Tradičně bylo monitorování stavu manuální a rozptýlené. Naštěstí pokroky v automatizaci monitorování stavu a analýze výkonu dat to mění. Dnes se sofistikovaní vlastníci aktiv obracejí na software pro vzdálené monitorování stavu, aby informovali o svých strategiích O&M a plánech nápravné údržby. Monitorování probíhá ve vzdálených operačních střediscích – jako je vzdálené operační centrum NIRC/CIP společnosti Pearce světové třídy, navržené tak, aby splňovalo normy ochrany kritické infrastruktury (CIP) společnosti North American Electric Reliability Corporation (NERC). V těchto centrech mají specialisté na analytiku výkonu pohled na několik výrobních míst najednou.
Automatizované monitorování stavu poskytuje Pearce 24×7 přehled o úrovních výkonu jakéhokoli pracoviště, identifikuje neefektivitu a provádí analýzu dat za účelem určení hlavní příčiny problému. Analýza a diagnostika problému na dálku bez poslání technika na místo práce, aby zhodnotil situaci, pomáhá řídit náklady. A urychluje schopnost dostat projekt online rychleji, což výrazně snižuje prostoje.
Systémy sledování stavu dělají O&M servis chytřejší a efektivnější. Vyzbrojeni údaji o přesném místě poruchy – ať už jde o špinavý filtrační panel, vadný FV konektor nebo nefunkční střídač – může vlastník aktiva nebo jeho externí poskytovatel O&M služeb nasadit technika se správnými znalostmi přesně na správné místo, aby problém rychleji vyřešil.
Od doby, kdy se před téměř čtyřmi desetiletími vybudoval první solární park, urazilo solární zařízení v užitkovém měřítku dlouhou cestu. Jak se toto odvětví neustále vyvíjí, vyvíjí se také osvědčené postupy a technologie O&M. Což vlastníkům aktiv připravuje cestu k nasazení chytřejších strategií a dosažení vyšší výkonnosti.
Zdroj: pv-magazine, Vapol