Jsou spotřebitelé ochotni kupovat „agrovoltaická“ jablka?
Nový průzkum z Německa ukazuje, že spotřebitelé mohou vykazovat vysokou ochotu platit (WTP) za jablka vyprodukovaná v agrovoltaických zařízeních. Výzkum také zdůraznil, že spotřebitelé berou v úvahu také parametry, jako je mimo jiné ekologické zemědělství,
Nový průzkum z Německa ukazuje, že spotřebitelé mohou vykazovat vysokou ochotu platit (WTP) za jablka vyprodukovaná v agrovoltaických zařízeních. Výzkum také zdůraznil, že spotřebitelé berou v úvahu také parametry, jako je mimo jiné ekologické zemědělství, využití plastů a původ.
Vědci z University of Goettingen v Německu a Copenhagen Business School v Dánsku provedli experiment diskrétní volby (DCE). A to proto, aby zjistili, zda jsou spotřebitelé ochotni platit (WTP) za jablka vyprodukovaná v zemědělských zařízeních.
DCE je kvantitativní metodologie, která tvrdí, že jednotlivci dělají kompromisy při výběru alternativy k produktu nebo službě. Běžně se používá k vysvětlení nebo předpovědi výběru ze souboru dvou nebo více samostatných alternativ.
Skupina zkoumala 1 055 respondentů. Přičemž index spokojenosti zahrnoval atributy jako ekologické zemědělství, zelená elektřina, používání plastů, používání pesticidů, spotřeba vody, původ a cena.
Jablka vyprodukovaná v agrovoltaických zařízeních
„Ve vzorku 13,7 % účastníků uvedlo, že jablka nakupují pouze zřídka, 38,9 % jen zřídka, 38,0 % často a 9,4 % velmi často,“ vysvětlila skupina. „Téměř jedna třetina (67,3 %) o agrovoltaice dosud neslyšela a 76,9 % účastníků - tzv. potencionálních spotřebitelů jsou ochotní si ovoce z agrovoltaického zařízení koupit. Pouze 2 % odmítla kupovat ovoce od agrovoltaiky.
Průzkum také ukázal, že oblíbeným atributem se stalo ekologické zemědělství s 31,78 %, následované zelenou elektřinou (31,40 %), používáním pesticidů (29,63 %), původem (29,54 %), používáním plastů (26,99 %), vodou (26,23 %) a cenou (25,0 %).
„Nejvyšší WTP se dosáhlo za „vyrobeno v Německu“ (13 Kč), následované „se sníženou spotřebou plastů“ (10 Kč) a „s výrobou zelené elektřiny“ (pod 10 Kč), zdůraznili vědci. „Jelikož užitek pro úroveň ‚vyrobené regionálně‘ byl záporný, vykázala také ČOV zápornou hodnotu.
Spotřebitelé berou v úvahu ekologické zemědělství, využití plastů ale i původ
Došli k závěru, že spotřebitelé odvozují další užitečnost z úrovní každého atributu spojeného s agrovoltaikou.
Jejich zjištění lze nalézt v článku „Spotřebitelské preference a ochota platit za jablka z agrovoltaiky“. Ten se nedávno publikoval v Journal of Cleaner Production.
V březnu jiná výzkumná skupina na univerzitě v Goettingenu představila výsledky průzkumu, který ukázal, že 72,4 % zemědělců v zemi zvažuje nasazení agrovoltaického projektu. Mezi hlavní faktory stojící za touto volbou výzkumníci identifikovali dodatečný zdroj příjmů pocházející z výroby solární energie. A taky především vnímanou užitečnost technologie.
Zdroj: pv-magazine, Vapol