Expedice nizozemského týmu v elektrické Škodě
Nizozemský tým v elektrické Škodě 4×4 cestoval napříč Afrikou a poháněl část expedice solárními panely, které s sebou přivezli. Nizozemský tým, který chtěl ukázat, že „udržitelnost je možné zavést do každodenního života každého“, ujel přes
Nizozemský tým v elektrické Škodě 4×4 cestoval napříč Afrikou a poháněl část expedice solárními panely, které s sebou přivezli.
Nizozemský tým, který chtěl ukázat, že „udržitelnost je možné zavést do každodenního života každého“, ujel přes 38 000 km elektromobilem ze severu na jih afrického kontinentu a zpět. Použili solární panely, které si přinesli, aby nahradili flekatou nabíjecí infrastrukturu.
Maarten van Pel a Renske Cox opustili Nizozemsko v listopadu 2022, aby obepluli africký kontinent. Najeli 38 238 km. Cesta trvala 14 měsíců s 1225,5 hodinami jízdy. „Z naší celkové cesty Afrikou jsme použili 43 % solární energie,“ řekl Renske Cox.
Část cesty z Maroka do Kapského města využívala 54 % času solární energii, která byla získávána z 60 m2 solárních panelů s kapacitou 10,8 kW. ,,Zbytek energie byl nabit ze zásuvek a někdy na zakázku vyrobených 3 fázových nastavení," řekl Cox.
Tým vzal na cesty šedesát 180 W solárních panelů od rakouského výrobce modulů DAS Energy. Každý váží 3 kg/m2 a měří 1/10 tloušťky konvenčních panelů, podle Coxe.
Cestovali ve Škodě Enyaq iv80 vyrobeném v roce 2021 s 77 kWh baterií, kterou lze nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Jeho výchozí dojezd je 537 km, ale plně naložený na expedici s terénními pneumatikami, stanem, úložným boxem a solárními panely, dojezd byl podle Coxe 400 km.
Použití solárních panelů k náhradě nabíjecí infrastruktury
,,Nebyl to luxusní výlet. Ti dva spali ve stanu na střeše a proměnili expediční vozidlo na soběstačný domov po celou dobu. Museli zkrátit poslední část cesty, protože severovýchod byl v té době považován za příliš nebezpečný. Vůz se musel odeslat z Keni do Řecka, aby mohl dokončit poslední etapu."
Umístění nerušené slunné půdy pro panely pod úhlem s dobrým ozářením byla výzva, se kterou se po cestě setkali. „Když jsme v listopadu zahájili expedici v Maroku, optimální úhel pro naše solární panely byl zhruba 60 stupňů. Bylo to opravdu strmé, takže jsme museli být kreativní,“ uvádí se v deníku týmu. Našli volné místo na kopci a pomocí kolíků z domova drželi panely na místě. Zaznamenali související problémy: stínování způsobené listy, zvířaty a kouřem.
Enyaq se vybavil 460 W vlastními do vozidla integrovanými PV (VIPV) panely založenými na 135 zadních kontaktních článcích Maxeon-Sunpower od holandského specialisty Mito Solar. Instalovaly se na kapotě, střešním stanu a střešním úložném boxu pro napájení spotřebičů týmu, jako je indukční sporák, lednice, osvětlení a vodní čerpadla, a také pro nabíjení elektroniky. „Panely Mito Solar nabíjely samostatnou 3 kWh baterii v autě,“ řekl Cox.
K panelům se připojil prototyp na zakázku navrženého DC-DC měniče pro nabíjení autobaterie na silnici. Minimalizovalo to množství potřebného vybavení, ale také snížilo energetické ztráty způsobené přepínáním na střídavý proud a zpět, podle Renske.
„Normálně se ztratí asi 20 % energie v důsledku přepnutí z DC na AC a zpět. O řešení projevili zájem další zájemci o solární cestování a také ti, kteří chtějí nabíjet auto u sebe doma bez energetických ztrát, takže nyní pracujeme na spotřebitelské verzi s Mito Solar,“ řekl Cox.
K dokončení cesty na fosilní paliva by bylo potřeba 2 669 litrů benzínu.
Zdroj: pv-magazine, Vapol